Hvem er vi?

Velkommen til Valhalla!

Vi er en integreret daginstitution med plads til cirka 150 børn fordelt på seks vuggestuegrupper og fire børnehavegrupper. Vi har profilen innovation og bæredygtighed og holder til på Nørrebro lige ved det grønne bælte og Superkilen.

Vi har også en Instagram-profil, hvor du kan få et lille indblik i børnelivet i Valhalla. Se profilen her.

Bæredygtig profil

I Valhalla har vi en profil i bæredygtighed og innovation. Vi har blandt andet et samarbejde med Børn, Natur og Miljø, der er en indsats i Afdelingen for Bæredygtig Udvikling, som vi laver projekter og aktiviteter sammen med. For eksempel har haft vi forløb med Skraldeheltene, der har lært børnene om affaldssortering og kompost. Vi tør godt prale med, at alle vores vuggestuebørn kan affaldssortere!

Derudover arbejder vi med social bæredygtighed. For i Valhalla er bæredygtighed ikke kun at være god ved naturen – det er også at være god ved sine kammerater og for eksempel tale om, hvordan man indgår i et fællesskab med nogen, der har en anden baggrund end en selv.

Vores profil kommer også til udtryk i vores brug af materialer. Vi har tidligere holdt bæredygtig fastelavn, hvor vi klædte os ud sammen i genbrugstøj. Derudover er vi ved at få etableret et ReMida-værksted fyldt med genbrugsmaterialer, som vi kan bruge til alverdens kreative projekter.

Vores udflytter på Spanagervej

I Valhalla har vi en udflytterbørnehave i naturskønne omgivelser på Spanagervej 14 i Lille Skensved. Her skiftes vores børnehavegrupper til at være i to uger ad gangen.

Vi overtog vores udflytterhus i august 2022. På grunden har vi en helt ny naturlegeplads, som vi selv har været med til at indrette. Her er der blandt andet rutsjebane, legehuse, sandkasse, svævebane og to shelters. Vi har også en bålplads, hvor vi tit har snitteværksted og selvfølgelig laver bål. Til legepladsen har vi desuden en lille indhegnet skov, hvor man kan lege gemmeleg eller træne balancen på de nedfaldne træer. Derudover har vi en labyrint, man kan gå på opdagelse i, og på hele grunden står mange gamle smukke træer, og så har vi selv plantet bærbuske og skovjordbær.

I udflytteren er vi tæt på skov, å og marker, og vi elsker at udforske nærområdet og se, hvad vi kan finde af dyr og insekter i skovbunden og vandkanten.

Tryghedscirklen

Vi baserer vores pædagogik og relationsarbejde på Tryghedscirklen. Tryghedscirklen er en model, der hjælper med at forstå, hvordan vi sikrer tryghed hos barnet, samtidig med at vi hjælper dem til at turde at udforske verden. En pædagogisk grundsten er, at barnet skal føle sig trygt og betydningsfuldt. Derfor er der brug for, at vi som pædagoger ser og forstår barnet indefra.

Alle vores medarbejdere får kompetenceudvikling i Tryghedscirklen, og det er også en model, vi tager udgangspunkt i, når vi organiserer vores dag.

Her arbejder vi i mindre grupper og bruger det, vi kalder ”tryg base” og ”flyvere”. Hos den trygge base er der mulighed for børnene for at fordybe sig i en aktivitet med personalet, mens flyvere er dem, der sørger for de børn, der har brug for hjælp. Det kan være ved bleskift, putning eller konflikthåndtering.